Bryt dödläget mot Tesla

”Jag köpte den här bilen innan Elon Musk blev galen”. I USA börjar sådana bildekaler bli allt vanligare, men i Sveriges längsta strejk råder dödläge. Och företag köper in mängder av Teslabilar trots konflikten. Nu måste fler initiativ tas både fackligt och hos allmänheten för att öka trycket mot Elon Musk, menar gruppen ”Promenader mot strejkbryteri”.

Inrikes | Erik Dahlrot

Nej, några sådana bakrutesdekaler eller bumper-stickers som i USA kunde inte ses på de Teslabilar som kom till Teslas verkstad i Upplands-Väsby, norr om Stockholm, en måndag morgon, när Internationalen åkte dit. Men enligt medieuppgifter har de börjat bli vanligare i USA. Tibor Blomhäll som ansvarar för ägarforumet Tesla Club Sweden säger till Dagens Nyheter att det är ”ganska intensiva debatter i vårt forum”. Många frågar sig vad en Tesla signalerar nu för tiden och vilken image det ger att köra omkring i en Tesla nu. Han säger att gruppen som oroar sig för imagen inte fanns förut och att en del överväger att sälja sin Tesla eller sätta upp en dekal i bakrutan för att ta avstånd.

Men om vi bortser ifrån att de flesta människor med vanliga inkomster inte har råd att fundera över deras bils image utan är glada att överhuvudtaget ha en bil – så säger det något om hur opinionsläget för Elon Musk och Tesla håller på att förändras. En ung kvinna vid IF Metalls tält i Upplands-Väsby studerar till vardags juridik (men vill inte ha sitt namn i tidningen) och vill ge sitt stöd till strejken. Hon berättade att hon den gångna helgen sett en Teslabil i Uppsala med just en sådan bakrutesdekal.  

Trots att strejken pågått sedan november 2023 så blev år 2024 ett nytt rekordår för Tesla-försäljningen i Sverige med nästan 22 000 sålda bilar. (Det är det tredje största märket för nya bilar i Sverige och i världen har Teslas modell Y varit bland de mest sålda bilmodellerna). I Sverige är det företag som har köpt drygt hälften av bilarna som används som tjänste- eller förmånsbilar.

Det finns totalt drygt 70 000 Tesla-bilar registrerade i Sverige.

Utanför Teslaverkstaden i Upplands-Väsby har IF Metall ett tält som skydd mot regn och snö. Strejkvakterna står en bit ifrån verkstaden och informerar och noterar registreringsnummer på de företagsbilar som kommer. De finns på plats under verkstadstid kl 8 – 16 alla vardagar och Metallmedlemmar (men inte bara), från olika håll turas om att delta.

Utanför Teslaverkstaden i Upplands-Väsby har IF Metall ett tält som skydd mot regn och snö. Strejkvakterna står en bit ifrån verkstaden och informerar och noterar registreringsnummer på de företagsbilar som kommer.

Liknande aktiviteter pågår vid de övriga tio Teslaverkstäderna i Sverige. Tidningen Dagens Arbete berättar från verkstaden i Huddinge hur arbetare från Scania i Södertälje täcker upp varje torsdag. De berättar om kunder som förklarat att de ”beställde sin bil innan de visste att han [Elon Musk] kunde bete sig så här”. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon uttrycker det så här till tidningen Arbetsvärlden: ”Från att ha varit en bil för medvetna liberala bilköpare med progressiva värderingar till att förknippas med Elon Musks tvärgir långt högerut”.

Strejken på Tesla är den längsta strejken i Sverige på 100 år. Och aldrig tidigare har så många fackförbund tagit till stridsåtgärder i en och samma konflikt. Det  handlar om ett tiotal fackföreningar som startat olika typer av stöd, framförallt blockader mot reparations-, underhålls och servicearbeten  av Teslas verkstadsutrustning och deras laddstationer genom Elektrikernas fackförening. Fackförbundet SEKO ser till att Postnord inte delar ut post till Tesla, vilket bara är ett par exempel.

Trots det har inte strejken för kollektivavtal något större genomslag i nyhetsbevakningen. Några undantag finns, som Teslas manövrer för att kunna få registreringskyltar till de nya bilarna, vilket försvårats genom fackliga sympatiåtgärder. Ett annat exempel är de långa köer som uppstod vid laddstationerna i Malungs-trakten  i Dalarna i samband med jul- och nyårshelgen som en följd av Elektrikernas stopp för arbeten på Teslas laddstationer.

Samma fackförening bidrog häromveckan till att öka uppmärksamheten kring Teslastrejken då de polisanmälde företaget för att under Elektrikerförbundets blockad själva utföra elinstallationer utan att vara registrerade hos Elsäkerhetsmyndigheten (vilket svensk lag kräver). Det är andra gången det sker. I juni förra året gjordes samma sak och den utredningen pågår fortfarande.

Dennys Bello som är kommunikationschef hos Elektrikerna säger till Dagens Arbete: ”Vi förstår ju att polisen har mycket annat att hantera, men tycker ändå att det är viktigt att markera mot detta. Det handlar ju också om säkerhet. Att jobbet blir gjort enligt de bestämmelser vi har i Sverige.”

Tesla – eller TM Sweden som det svenska dotterbolaget heter – drar alltså på sig den andra polisanmälan för samma brott mot svenska lagstiftning på mindre än ett år för att komma runt Elektrikernas sympatistrejk istället för att skriva under ett kollektivavtal.

Företag fortsätter att köpa Teslabilar trots att de har kollektivavtal med fackförbund som är ute i sympatiåtgärder med IF Metall och arbetarna på Tesla. Nyligen presenterade Dagens Arbete en lista över de företag som köpt flest Teslabilar. Den visade att 59 företag har registrerat 1 265 bilar sedan strejkens första dag. De flesta av dessa företag har själva kollektivavtal med något av de fackförbund som på olika sätt är inblandade i strejken. Varav flera dessutom har avtal med IF Metall.

Installationsföretaget Bravida finns överst på listan med 136 bilar, därefter kommer SAAB, Saint Gobain, Swegon, Assa Abloy, bilbesiktningsföretagen Dekra och Kiwa. Med på listan finns också Swedol, Anticimex, Kone, Praktikertjänst, Schenker, Postnord, Ericsson, ICA-gruppen och Willys bland andra. Dessa företag har egna uppförandekoder om att bland annat  respektera arbetarnas rätt att organisera sig och teckna kollektivavtal. 

Bilbesiktningsföretagen Dekra och Kiwa är företag där deras egna anställda är indragna i strejken genom att fackförbundet Unionens medlemmar som en sympatiåtgärd, sedan i somras inte utför några besiktningar av Teslabilar.

På det statligt ägda Postnord vägrar brevbärarna att dela ut post till Tesla – ett resultat av SEKO och ST:s sympatiåtgärder, vilket har lett till en utdragen rättsprocess. Ändå har Postnord  registrerat 16 nya Teslabilar. under processens gång.

Ericsson har pausat Tesla som tjänstebil på grund av strejken och har inte beställt några nya sedan strejken startade. Anställda ges inte heller möjligheten att välja Tesla som förmånsbil. De anger som orsak att det har varit komplicerat att reparera en Tesla på grund av konflikten. Enligt Dagens Arbetes granskning är det fler företag som fattar liknande  beslut. 

Malin Ragnegård, Kommunals ordförande, säger apropå Bravida (som bl a Kommunal har kollektivavtal  med):

– Att köpa in bilar från ett företag vars VD i politiska sammanhang står och heilar är mycket anmärkningsvärt.

Det stora stödet för Teslaarbetarna i den allmänna opinionen måste bli synligt. En vecka före jul samlades uppemot hundra strejkande Teslaarbetare från hela landet untanför Teslas flaggskeppsbutik i Stockholms absoluta city. Syftet var att sprida kännedom om strejken, öka opinionen till stöd för IF Metalls krav på kollektivavtal – men också att öka sammanhållningen och kraften hos de strejkande. Strejkande Tesla-arbetare från 11 verkstäder runt om i landet kunde här träffas, utbyta erfarenheter och stärka enigheten. Eller som en av deltagande arbetarna uttryckte det:”Visa att vi bler fler och fler hela tiden”.

Ute i Upplands-Väsby är det lite råkallt. Men Metallmedlemmarna som bemannar platsen med ett tält som är väl synligt, är vid gott mod. De berättar att ”instruktionerna” från konfliktledningen är att vara synliga, markera närvaro, svara på frågor och notera företagsbilar.

På måndag förmiddagar får de också utökat stöd och sällskap av gruppen ”Promenader mot strejkbryteri”. De har stöttat varje måndag sedan strejken startade. Initiativtagarna består av en grupp med lång och bred facklig erfarenhet; De flesta har haft förtroendeuppdrag i Seko, Grafiska, LO-distrikt och IF Metall. De har – och vill gärna se – ett mer aktivt förhållningssätt både från IF Metall centralt men också i kontakterna med Tesla-verkstädernas kunder.

I Upplands-Väsby och på andra håll är verkstadsområdet och företagets egna parkeringsplatser privat område. Metallarbetarnas tält tvingas därför stå en bit ifrån verkstadens infart. Men gatan utanför Tesla är allmän plats. Här kan de som solidariserar sig med strejken röra sig, tala med kunder och informera dem om vad som står på spel. De sprider också ett blad på de parkerade Tesla-bilarna, till formen en något förstorad gul P-böteslapp med texten: ”Kontrollremsa Tesla.  Allt har ett pris och någon får betala. Denna gång kostar det dig ingen kontrollavgift. Däremot betalar nu de anställda på TESLA ett högt pris då företaget vägrar teckna kollektivavtal och därmed garantera de anställda den tryggheten. Vi ber dig påtala för Tesla att situationen är orimlig och att du förväntar dig att de följer regler som gäller i landet. Sök annan verkstad och får konflikten inte sin lösning, välj annat bilmärke.”

Cheferna på verkstaden är ivriga att plocka bort dessa ”kontrollremsor” från Tesla-bilarna.

Cheferna på verkstaden är ivriga att plocka bort dessa ”kontrollremsor” från Tesla-bilarna – så det gäller att ha fler till hands. Verkstadskunderna är alltifrån privata bilägare och taxichaufförer till de som kör åt större företag. De får information från strejkvakterna, kan ställa frågor och få svar. En del vill inte prata alls, en del är kritiska till strejken och en del känner inte till konflikten eller förstår inte vad den handlar om.

Detta mer aktiva strejkvaktande som gruppen gör sker i harmoni med Metallarna vid tältet. Men gruppen ”promenader mot strejkbryteri” är oroade för, som de skriver i ett Öppet brev, ”att i det dödläge som råder…IF Metall ensamt inte har tillräcklig förmåga eller kapacitet att slutföra konflikten med framgång. Därför är det nu nödvändigt med en omfattande mobilisering och nya offensiva initiativ av i första hand LO och dess fackförbund”.

Men för att få IF Metall och andra fackförbund att bli mer offensiva är det viktigt att de också ser att det finns en bred och aktiv uppslutning och intresse för strejken. Det är viktigt att IF Metalls strejkvakter får uppmuntrande påhälsning och sällskap av andra fackligt aktiva och arbetande människor från skilda håll – så att de känner att de har stöd.

Ta gärna initiativ till fler grupper som ”promenader mot strejkbryteri” som kan vara igång vid fler Teslaverkstäder och gärna flera dagar i veckan. Manifestationer för att öka uppmärksamheten kan också ordnas utanför Teslas försäljningsställen (likt den som ordnades i december förra året i Stockholm).

Elon Musk har inte blivit mer populär i Sverige de senaste månaderna genom sina obskyra uttalanden i olika frågor. Det är hög tid att den avsky som det har väckt också uttrycks i ett aktivt stöd till de strejkande Teslaarbetarna!