Julgransflygningar-med kulor?

Svenska Freds anser att Försvarsmaktens julgransflygningar är en del av militariseringen av samhället.
Och i en insändare i Dalademokraten skriver Janne Dicander: ” Jag vill slippa julgransflygningar och försvarets jippon.”

Inrikes|Jan Viklund

Varje december rapporteras det om Försvarsmaktens julgransflygningar. 
– Det är vårt sätt att bjuda på en trevlig hälsning och visa att vi finns, säger Adam Nelson på F7, till SVT.

Julgransflygningarna är något av en tradition i december.

Flygningarna är ett sätt att marknadsföra och öka allmänhetens acceptans av militärt våld, vapen och krigsförberedelser. Helt enkelt en del av militariseringen av samhället, menar däremot Svenska Freds i ett inlägg på sin Facebooksida.

https://www.facebook.com/share/p/tYuGeLTAkzDHhnBi

”Krigets verktyg, metoder och förberedelser ska vara folkligt, underhållande och imponerande. Och det lyckas – sällan ställs en enda kritisk fråga. Om någon kritik väcks brukar det handla om klimatpåverkan. En fråga som snabbt viftas bort med ursäkten att det handlar om flygövningar som ändå skulle genomföras.

Frågan om det svenska försvarets ökade övningar, det ökade antalet utländska militärövningar i Sverige och all denna verksamhets kraftiga klimatpåverkan undviks helt. Så även i år, 2024, det varmaste året som någonsin uppmätts.”

Den 12:e december skriver också Borlängebon Janne Dicander i en insändare i Dalademokraten att han ”vill slippa försvarets julgransflygningar och militärens jippon

https://www.dalademokraten.se/artikel/jag-vill-slippa-forsvarets-julgransflygningar-och-militarens-jippon

”Det är svårt att inte se det som ett hån mot de värderingar som präglar julens budskap om fred och försoning. Att bränna skattemedel på att romantisera militär styrka – genom flyguppvisningar som snarare påminner om maktparader – framstår som både respektlöst och orimligt.
Sverige har gått från att vara ett föregångsland för fred till att omfamna militarismen med öppna armar. Försvarets budget är nu 186 miljarder kronor per år – 510 miljoner om dagen! Dessa medel används nu också för att sälja in en romantiserad bild av krigets verklighet genom reklamkampanjer, sociala medier och evenemang. Denna propagandamaskin är allt annat än förenlig med det fredliga Sverige vi en gång var stolta över, och som gav oss fred i över 200 år…”