Jonas Nerbe, som är konstnärlig ledare för SthlmsMusikTeater, menar att Romantikens tankegods är oerhört viktigt idag. Där Upplysningens idéer har resulterat i kvantitativ kunskap och en koncentration på mätbarhet ville Romantikens tänkare sammanföra förnuft och känsla, natur och människa.
Eva Nikell har pratat med honom om den aktuella föreställningen ” Tankens revolution” på Ö2 Scenkonst.
Kultur|Eva Nikell
För några år sedan såg jag musikalen Frihetens Namn på Årsta Teater. Den handlade om
unga Jana, som lever i nutid och tycker att hon lever i ett fängelse – välfärdssamhället som
tvingar henne att vara med att betala för dem som är sjuka och arbetslösa. Varför då? Hon är
ju frisk. Hon besöks sedan i ett slags drömspel av historiska personer som Ellen Key och
Hjalmar Branting; de lotsar henne igenom framför allt arbetarrörelsens historia.
Föreställningen gavs av SthlmsMusikTeater, musiken var skriven av Andrea Tarrodi och den
spelades av tre musiker på scen som trakterade violin, dragspel och Cimbalom. Det gav en
magisk stämning åt spelet.
Nu spelar SthlmsMusikTeater stycket ”Tankens Revolution” på Ö2scenkonst Södermalm,
en scen för fria grupper och gästspel i Boulevardteaterns tidigare lokaler på Götgatan 73.
Även denna föreställning handlar om mötet mellan historik och nutid. I detta fall rör det
Romantikens tänkare som opponerade sig mot Upplysningens idéer om alltings
vetenskaplighet och mätbarhet, om människans makt över naturen och hur omgivningen runt
omkring oss bara ska ses som resurser som det är vår rättighet att utnyttja.
Där Upplysningen betonade individens rättigheter (läs mannens) i ett modernt samhälle lär
Romantiken ut att det handlar om individen i samhället, individerna i en samhällsgemenskap
och i samklang med naturen, inte i motsättning till den. Det var i den tyska staden Jena som
en grupp filosofer mellan 1790 och drygt 10 år framåt, grundade den liberala student- och
enanderörelsen och den tyska romantiken. Vi känner igen många av namnen från filosofins
historia – Schiller, Goethe, von Humboldt, Fichte, Tiek, Schelling, Hegel med flera. Gruppen
bestod inte bara av män, inte minst Caroline Schlegel var en viktig person som både
inspirerade sina tankekamrater och producerade egna verk.
Jonas Nerbe, som är konstnärlig ledare för SthlmsMusikTeater, menar att Romantikens
tankegods är oerhört viktigt idag. Där Upplysningens idéer har resulterat i kvantitativ kunskap
och en koncentration på mätbarhet ville Romantikens tänkare sammanföra förnuft och
känsla, natur och människa. Det är framför allt mot Upplysningstanken om människans
världsherravälde och makt över naturen som Romantiken lär ut att människa och natur är en
enhet och att planering och långsiktighet när det gäller resursutnyttjande är nödvändigt om
jorden ska kunna överleva.
Romantiken betonade också vikten av bildning. I många fall har denna tanke senare
framställts som en sorts borgerlig skrytmentalitet och onödig förfining, men det är en felaktig
efterkonstruktion. En av de centrala tänkarna i Jena-gruppen var Wilhelm von Humboldt,
politiker, diplomat och språkforskare, som brukar betraktas som en av folkbildningens fäder.
Romantikens tankegods spreds i Norden via de tidigare folkhögskolorna.
—Vi vill göra en föreställning som är (politisk) brinnande aktuell, som knyter ihop
historia och nutid, men också är underhållande. Vi porträtterar många av de stora
personligheterna, de tänkare vi hämtat godset från, men plockar fram situationskomiken
som finns och publiken skrattar gott, berättar Jonas Nerbe.
Föreställningen bygger också på nyskriven musik, av tre olika kompositörer.
—Det är en del av vårt signum, att vi arbetar med nyskriven musik.
Det låter dyrt, hur är det möjligt att finansiera en sådan verksamhet? undrar jag.
Jonas Nerbe uppger att SthlmsMusikTeater bland annat har stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms Stad och Region Stockholm.
—Men vi är underfinansierade, förstås, som de flesta fria grupper, säger han. Det är
därför som det är så viktigt för oss att nå ut till vår publik och få människor att komma
till våra föreställningar. Varmt välkommen!
Föreställningen spelas 24/10 19:00, 26/10 18:00, 2/11 18:00 och 3/11 16:00.
Läs mer på www.SthlmsMusikTeater.se