Kulturarbetare – borde de skaffa sig ett ”riktigt” jobb?

Man kan förstås säga att människor söker sig till kulturyrken för att de bara vill ha skoj och älskar språk, musik, film, teater, bild, historia, form och spännande berättelser. Det stämmer ofta. Men det är bara ena aspekten. Den andra är mer obekväm: många söker sig till kulturen därför att den övriga arbetsmarknaden ofta känns som ett långt personalmöte med dåligt kaffe, svag själ och en powerpoint om produktivitet.
Läs Oskar Brandts krönika.

Bort med karensavdraget!

Karensavdraget är ett mycket orättvist avdrag. Det drabbar dem hårdast som har lägst löner och inte kan jobba hemifrån. Ofta kvinnori i vård och omsorg. När nu det högerlutande S trots allt driver frågan om avskaffat karensavdrag är det därför viktigt att fortsätta sätta rejäl press underifrån, inte minst från fackligt håll.

Flaggparad för Kuba

Vid middagstid på onsdagen tågade en liten procession med fladdrande flaggor och karibisk musik ur högtalaren över Göteborgs gågator. Det var Svensk-kubanska föreningen som med enkla medel fångade gångtrafikanternas uppmärksamhet och manade till stöd för det kämpande Kuba mot USA:s blockad och aggression.

Brev från Svensk-Kubanska Föreningen 

USA:s hot mot Kuba ökar. Svensk-Kubanska föreningen uppmanar i ett brev Sveriges Regering, riksdagsledamöter och utrikesutskottet samt EU-parlamentariker att göra kraftfulla uttalanden som tar avstånd från en folkrättsvidrig attack på en suverän nation och istället förespråka dialog och diplomati.

Ensam ikväll? Ingen fara

Resultaten från årets SOM-undersökning visar på nedgångar i andelen som umgås med vänner regelbundet samt i andelarna som anser att vänskap och kärlek är särskilt viktiga värden. Trots detta känner sig svenskarna över lag inte mer ensamma idag än för tio år sedan. Upplevd ensamhet är fortsatt negativt för välmåendet, men att bo i ensamhushåll eller att inte träffa vänner ofta har idag närmast positiva effekter.